La Càtedra presenta una proposta a la convocatòria de Recercaixa

17-07-2015

La Càtedra Josep Termes, amb l'objectiu de promoure la recerca, ha presentat una proposta d'investigació a Recercaixa que té com a principal objectiu comprovar si la memòria contribueix a facilitar la creació d’identitat europea, especialment entre els més joves i, per contacte, entre els seus familiars adults. Considerem que, ara per ara, la identitat europea és quelcom poc tangible, que encara es troba en procés de construcció i que és essencial que es consolidi i enforteixi en els pròxims anys per tal de garantir la fita sobre la que es va fundar la Unió Europea: assegurar la pau entre els Estats europeus. 

La Càtedra argumenta que per tal d’assolir aquest objectiu, l’ensenyament de la història i la memòria històrica entre els infants és una eina molt efectiva, però que cal fer-ho d’una manera diferent a com sovint s’ha fet fins ara. Volem examinar si fent-ho d’una manera tolerant, respectant la diversitat i mostrant que la història no té una versió única i definitiva, es contribueix a la creació d’identitat europea. També investigarem els avantatges dels aprenentatges més participatius, multidisciplinaris i on es tinguin en compte intercanvis intergeneracionals.

Esperem que els resultats constatin que, en efecte, la nostra hipòtesi és encertada i que es pot promoure la creació d’identitat europea entre els infants. Esperem també que la recerca serveixi d’exemple i inspiri polítiques públiques –especialment educatives– que fomentin aquesta creació, reforç i consolidació d’una identitat europea compartida.

A l'actualitat aquest projecte es troba en fase d'avaluació.